O sporcie słów kilka – Aktywność według WHO

Codziennie jesteśmy bombardowani różnymi informacjami na temat aktywnego trybu życia oraz problemów jakich doświadczymy, gdy tej aktywności będzie za mało. Mimo tak wielu ostrzeżeń jakie otrzymujemy, dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) pokazują nam, że 1 na 4 dorosłych ludzi prowadzi nieaktywny tryb życia; w przypadku młodzieży, sprawa wygląda jeszcze gorzej, przy wskaźniku na poziomie aż 80%!

Zacznijmy może od zdefiniowania “aktywności fizycznej”. Określana jest ona jako ruch ciała wywołany aktywnością mięśni szkieletowych, na który musi zostać spożytkowana energię gromadzona w naszym organizmie.  Wbrew obiegowej opinii, nie musimy czegoś trenować, by móc powiedzieć, że jesteśmy aktywni. Już tak proste czynności jak spacer, praca czy sprzątanie mogą zostać uznane za „aktywność fizyczną”; w trakcie ich wykonywania, używamy energię zmagazynowaną w naszym organizmie, co już w jakimś stopniu przyczynia się do poprawy naszego zdrowia.

Trochę norm od WHO:

Młodzież w wieku 5-17

Powinna doświadczyć codziennej aktywności o dużej intensywności trwającej co najmniej 60 minut. W zaleceniach znajdziemy także trening wzmacniający mięśnie oraz kości, 3 razy w tygodniu.

Dorośli w wieku 18+

W trakcie tygodnia powinni znaleźć czas na przynajmniej 75 minut aktywności o wysokiej intensywności lub 150 minut aktywności o intensywności umiarkowanej. U tej grupy wiekowej, trening siłowy także jest wskazany.

Zalety aktywności fizycznej:

  • Poprawa wydolności mięśniowej oraz krążeniowo-oddechowej. Mówiąc prościej: stajemy się silniejsi i bardziej wytrzymali.
  • Wzmacnia kości.
  • Zmniejsza ryzyko zawału, cukrzycy, choroby niedokrwiennej serca, depresji oraz niektórych nowotworów (np. rak piersi, rak jelita grubego).
  • Ma fundamentalne znaczenie w utrzymaniu balansu energetycznego oraz pozwala kontrolować wagę.

Aby zobrazować to, jak ważna jest aktywność fizyczna dla naszego zdrowia, możemy posłużyć się wykresem z artykułu Darrena Warburtona, Crystal Whitney Nicol oraz Shannon Bredin z 2006 roku. Artykuł ten dowodzi, że zwiększenie wydatku energetycznego o 1000 kcal zmniejsza śmiertelność o 20%.

Health benefits of physical activity: the evidence
Darren E.R. Warburton, Crystal Whitney Nicol, Shannon S.D. Bredin

Wykres przedstawia nam względne ryzyko śmierci z jakiejkolwiek przyczyny wśród uczestników z różnymi czynnikami ryzyka. Jednostka MET określa stopień aktywności danych osób; jak widać osoby najbardziej aktywne są najmniej zagrożone negatywnymi skutkami chorób. Jak wynika z przytoczonych wyżej danych i informacji, aktywność fizyczna jest nieodłączną częścią naszego życia i jest niezastąpiona w prewencji chorób i utrzymywaniu zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *