O sporcie słów kilka – aktywność w praktyce

W poprzednim artykule pod lupę wzięliśmy to, czym jest aktywny i zdrowy tryb życia oraz co zyskujemy go prowadząc. Dzisiaj będziemy kontynuować ten temat, rozszerzając go o trochę więcej czynników wpływających na poprawę jakości naszego życia; zapraszam do czytania!

Jak już wspomnieliśmy ostatnio – aktywność fizyczna jest konieczna w zachowaniu zdrowia i wysokiej jakości życia. Co jednak zrobić, aby aktywność fizyczna była na odpowiednim poziomie? Nie trzeba od razu biegać maratonów i pokonywać „ironmanów”, aby móc nazwać się aktywną osobą. Aktywność fizyczna zaczyna się od chodzenia i poruszania się. Popularne staje się liczenie kroków, obecnie każdy telefon posiada mniej lub bardziej dokładną funkcję, która pozwala oszacować ile kroków dziennie wykonujemy.
Ze względu na ilość kroków możemy określić naszą aktywność fizyczną na:
<5000 kroków dziennie – siedzący tryb życia
5000-7499 – niska aktywność fizyczna
7500-9999 – umiarkowana aktywność fizyczna
10000-12500 – średnia aktywność fizyczna
>12500 – aktywność fizyczna na wysokim poziomie

Aby wykonać 10000 kroków dziennie należy spacerować około półtorej godziny w umiarkowanym tempie. Wystarczy wysiąść przystanek wcześniej do pracy, szkoły czy uczelni. Na zakupy iść pieszo, zamiast jechać autem. W trakcie nauki czy pracy zrobić sobie 15 minutowy spacer – pozwoli to nam zarówno odpocząć, jak i zwiększy naszą codzienną aktywność fizyczną.

W utrzymaniu zdrowia istotna jest również dieta: na sam początek powinniśmy pamiętać o zmniejszeniu ilości produktów przetworzonych, zmniejszeniu ilości cukrów prostych do 10% zapotrzebowania energetycznego w ciągu dnia i włączeniu do diety 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Korzyści płynące z włączenia do naszej diety warzyw i owoców to między innymi:

  • Dostarczanie witamin i minerałów
  • Zwiększa naszą odporność
  • Wysoka zawartość błonnika
  • Zmniejszają ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości
  • Wspierają prace układu trawiennego
  • Poprawiają perystaltykę jelit
  • Obniżają ciśnienie krwi
  • Zmniejszają stany zapalne
  • Wpływają korzystnie na poziom cholesterolu we krwi

Obecnie, największa ilość śmierci spowodowana jest niewłaściwym stylem życia. W tabeli poniżej zostały przedstawione najczęstsze przyczyny śmierci:

Pomimo tego, że aktualnie na szczycie znajdują się choroby przewlekłe (zawał serca, nowotwór), za przyczynę ich występowania uznaję się nieaktywny tryb życia, nieprawidłową dietę oraz palenie wyrobów tytoniowych. Z tego też powodu powinniśmy najpierw zadbać o naszą aktywność fizyczną, dietę oraz ograniczenie używek takich jak papierosy czy alkohol. Pozwoli nam to poprawić naszą jakość życia i zmniejszyć ryzyko bardzo wielu chorób, wpłynie również korzystnie na nasze codzienne życie.

Źródła:  

  1. Tudor-Locke, C. & Bassett, D.R. Sports Med (2004) 34: 1. https://doi.org/10.2165/00007256-200434010-00001
  2. Health Benefits of Fruits and Vegetables; Joanne L. Slavin, Beate Lloyd Advances in Nutrition, Volume 3, Issue 4, July 2012, Pages 506–516
  3. Grapes and Cardiovascular Disease; Mustali M. Dohadwala, Joseph A.Vita The Journal of Nutrition, Volume 139, Issue 9, September 2009, Pages 1788S–1793S
  4. Nowe trendy w żywieniu i suplementacji osób aktywnych fizycznie; Grzegorz Zydek, Małgorzata Michalczyk, Adam Zając; AWF Katowice, 2017
  5. Concepts of Physical Fitness: Active Lifestyles for Wellness; Charles B. Corbin Gregory J. Welk William R. Corbin Karen A. Welk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *