O sporcie słów kilka – e-sport

E-sport jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedziną sportu na świecie. Wszystko zaczęło się ponad 20 lat temu, królowały wtedy gry takie jak Quake, Starcraft czy dobrze nam znana pierwsza odsłona Counter-Strike. Od momentu w którym zaczęto traktować granie profesjonalnie słupki popularności szybują w górę i do dnia dzisiejszego nic się nie zmieniło.

Wraz z wzrostem popularności rosło również zainteresowanie potencjalnych sponsorów, którzy zachęcali młodych i ambitnych graczy do rywalizacji na najwyższym poziomie za pomocą bardzo atrakcyjnych nagród. Czym dokładnie jest e-sport? To nic innego jak sport elektroniczny polegający na rywalizacji graczy w wielu różnych grach komputerowych czy konsolowych. Podczas rozgrywek, w zależności od rodzaju gry, drużyny składają się z kilku zawodników, są również gry w których jedna osoba reprezentuje całą organizacje. Jednymi z najpopularniejszych gier są między innymi League of Legends, Dota 2, Counter-Strike: Global Offensive, Starcraft 2 czy zyskujące na popularności przez ostatnie lata gry typu battle royale, takie jak Fortnite, Apex Legends lub Playerunknown’s Battegrounds.

Turnieje w e-sporcie dzielą się na 2 rodzaje: pierwszym są te rozgrywane w domu przed prywatnym komputerem lub w tak zwanym „gaming house” wraz ze swoją drużyną. Są to turnieje online, odbiegają one nieco od standardowych wydarzeń sportowych ponieważ jedyną możliwością śledzenia swoich ulubieńców jest oglądanie transmisji na żywo. Drugim rodzajem są turnieje lanowe; eventy takie cieszą się wielkim powodzeniem wśród fanów, ludzie z całego świata zjeżdżają się w jedno miejsce aby dopingować swoje ulubione drużyny. Oprócz samych rozgrywek takie wydarzenia oferują możliwość spotkania osób powiązanych z gamingiem tj. streamerów czy youtuberów, a także wzięcia udziału w wielu konkursach które bardzo często w takich miejscach są organizowane.

Z roku na rok turnieje te organizowane są z coraz większym rozmachem. Dla przykładu w roku 2013, kiedy to organizowany był pierwszy w Katowicach Intel Extreme Masters, w Katowickim spodku pojawiło się wtedy nieco ponad 50 tysięcy osób, a w szczytowym momencie 320 tysięcy oglądało zmagania zawodników online. Rok temu na IEM 2019 pojawiło się już prawie 180 tysięcy fanów, a online podczas rozgrywek w Counter-Strike: Global Offensive szczytowa ilość wynosiła ponad milion oglądających. Patrząc na te statystyki możemy się spodziewać dalszego rozwoju, kolejnych sukcesów i rekordów odnoszonych przez scenę e-sportową.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *