O sporcie słów kilka – joga

Joga – zapewne wiele osób kojarzy sobie to słowo z nudnymi, niezbyt energicznymi zajęciami czy to dla kobiet w ciąży, czy też dla osób starszych. Jednak w ostatnim czasie staje się ona coraz bardziej popularna wśród osób uprawiających sport. Warto zastanowić się, dlaczego tak jest i jakie korzyści można uzyskać z jej praktykowania.

Czym właściwie jest joga? Joga jest jedną z najstarszych tradycji samodoskonalenia i wewnętrznego rozwoju kultywowaną przez człowieka. Swój początek ma w Indiach, podczas formowania się cywilizacji. Najstarsze dowody jej obecności datowane są na 5 tys. lat p.n.e. Słowo joga ma wiele znaczeń, jednak w świecie zachodnim utożsamiana jest z zestawem ćwiczeń fizycznych i umysłowych, uprawianych głównie dla zdrowia. Najpopularniejsze jej odmiany to Hatha, Vinyasa czy Ashtanga. Skupiają się głównie na kontroli ciała poprzez pozycje (asany) oraz odpowiedni oddech (pranayama). Jakie są tego efekty?

Istnieje wiele badań naukowych potwierdzających korzystny wpływ praktyki jogi na nasze ciało. Pierwszym pozytywnym skutkiem praktykowania jogi, jaki można zauważyć po krótkim czasie jest poprawa samopoczucia. Osoby ćwiczące jogę mają więcej energii, są pogodniejsze, bardziej zrelaksowane i odprężone, a co za tym idzie – lepiej radzą sobie z negatywnymi emocjami i ze stresem. To z kolei dobrze wpływa na jakość snu. Z czasem zauważa się także poprawę samooceny i pewności siebie.

Jak to wpłynie na Twoje ciało? Poprzez praktykę jogi z pewnością wzmocnisz swoje mięśnie, ścięgna, więzadła i stawy. Poprawisz gibkość – nawet z największego, brzydko mówiąc, „drewna” można wypracować gałązkę. Zmianie ulegnie Twoja sylwetka oraz postawa ciała – ćwiczenia mogą pomóc w korekcji lub zapobieganiu niektórych wad postawy. Unikniesz przykrych dolegliwości bólowych ze strony pleców, barków czy stawów.

Podobnie jak w przypadku innych ćwiczeń, joga jest korzystna dla serca i utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi – zmniejsza ryzyko zawału serca czy udaru mózgu, miażdżycy i cukrzycy. Niektóre pozycje i techniki oddechowe stymulują i regulują pracę układu dokrewnego – do pracy pobudzone zostają jajniki, nadnercza, tarczyca, przysadka. Polepszysz pracę układu pokarmowego oraz przyśpieszysz metabolizm. Będziemy bardziej świadomi swojego ciała i jego możliwości.

Korzyści płynących z praktykowania jogi jest z pewnością znaczenie więcej. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najlepsze narzędzie, źle używane, może zrobić nam krzywdę. Jeśli zaczynasz swoją przygodę z jogą, warto zwrócić się do doświadczonego nauczyciela czy instruktora. Dzięki temu unikniesz częstych błędów, złych wzorców i oczywiście kontuzji. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, bo np. panuje pandemia koronawirusa, zachęcam do korzystania z takich źródeł jak YouTube czy różnego rodzaju stron internetowych poświęconych jodze, gdzie znajdziesz wiele porad i wskazówek dla osób początkujących.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *